תכנון בניה ירוקה – אלמנטים מובילים

בניה ירוקה

בניה ירוקה היא בניה הבאה לתת מענה לזיהום הסביבתי הרב שמייצרת תעשיית הבניה בעולם, כמו גם לצריכת האנרגיה העצומה לה אחראים מבנים ברי קיימא. צמצום הזיהום לצד חיסכון באנרגיות תעשייתיות, מתכלות, מזהמות ויקרות, יוצר פתרונות סביבתיים מועילים ומבנים בעלי יעילות אנרגטית, אשר בנוסף לתרומתם לסביבה ירוקה ואקולוגית יותר, תורמים לא מעט כסף לכיס בעליהם, באמצעות חיסכון מהותי וארוך טווח בעלויות התחזוקה שלהם.

בניה ירוקה מספקת מגוון פתרונות הבאים לידי ביטוי הן בתהליך הבינוי עצמו והן בהמשך, בתחזוקת המבנה כולו. רבים שואלים למעשה מה ההבדל בין בניה ירוקה לבניה קלה והאם מדובר בהיינו הך למעשה. בניה ירוקה ובניה קלה אינן מתייחסות לאותו הדבר, אם כי ישנו קשר הדוק בין השתיים. בניה קלה היא בניה המרחשת במפעלים סגורים ומבוקרים, באמצעות ייצור של לוחות ומשטחים המיועדים להתקנה באתר העבודה, בחיבורים יבשים, ללא לבנים ובטון, בשיטת עבודה קלה ומהירה אשר אינה תורמת דבר לזיהום הסביבתי. בניה קלה אינה מותירה אחריה פסולת בניה ואינה פולטת רעלנים ואבק.

בניה ירוקהבניה ירוקה לעומתה מתייחסת לקשת רחבה של נושאים ושיטות עבודה, כאשר תצורת הבינוי והימנעות מייצור אתר בניה מזהם ולמכלך אכן מהווה חלק ממנה, אולם בניה ירוקה טומנת בחובה גם התייחסות לתחומים רבים נוספים בניהם הקרקע, כיוון האוויר, צמחיה וצל, תאורה טבעית, שימוש בחומרים ממוחזרים או חומרים הניתנים למחזור, תשתיות, מים ואנרגיה ואלמנטים חשובים נוספים

ניתן לומר כי בניה קלה מהווה כלי ישים לביצוע חלק מעקרונותיה של בניה ירוקה, במטרה להקים מבנים אקולוגיים וידידותיים לסביבה, במהירות וביעילות.

יעילות אנרגטית היא אחד המושגים החוזרים ונשנים בשיח סביב בניה ירוקה. יעילות אנרגטית מתייחסת למבנים אשר צריכת האנרגיה העיקרית בהם, לרוב חשמל, מופחתת באופן משמעותי מהצריכה במבנים בעלי גודל ושימוש דומה, בזכות פתרונות בניה ירוקה שהוטמעו בהם.

בין הגורמים הבולטים האחראים ליעילות אנרגטית ומובילים בתחום בניה ירוקה:

בידוד- בידוד תרמי הוא אחד האלמנטים החשובים ביותר בכל מבנה. באמצעות בידוד תרמי מעולה נוצרת הפרדה מלאה בין תנאי מזג האוויר החיצוניים לטמפרטורה והלחות הנוצרות בתוך המבנה, ומתקבלים חללים קרירים ומאווררים למשך מרבית עונות השנה. בידוד תרמי איכותי חוסך באופן משמעותי בשימוש במזגנים או פתרונות חימום/ קירור אחרים בתחזוקה השוטפת של המבנה.

תאורה טבעית- ריבוי חלונות, תכנון נכון של החלונות ואמצעי הפתיחה ביחס לגובה השמש ולמיקום, פתחי תאורה, מערכות זיגוג מודולריות, קירות מסך ומעטפת מבנים, סקיילייטים ופתרונות נוספים, כל אלה נועדו על מנת ליצור מבנים השופעים בתאורה טבעית מיטיבה, המשפיעה לחיוב על המשתמשים, כמו גם חוסכת במשאבים תעשייתיים להדלקת אורות במבנה במשך כל שעות האור.

אחד החומרים המובילים בתחום בניה ירוקה המספק את שני האלמנטים הללו גם יחד, לצד יתרונות רבים נוספים, הוא פוליקרבונט. באמצעות תערובת מורכבת וייחודית של פולימרים נוצרים לוחות פוליקרבונט, בעוביים ובגדלים שונים, בעלי יכולת ייחודית להעברת אור טבעי גם דרך מבנים וחומרים אטומים, בהתאמה אישית לעוצמות האור הרצויות. לוחות פוליקרבונט מסייעים בהחדרת האור למבנה, וזאת לצד היותם בעלי חוזק מכני יוצא דופן, עמידות ארוכת שנים, איטום מלא ושכבת סינון קרינה מלאה המותירה את הקרינה האולטרה סגולית המסוכנת אל מחוץ לחלל המבנה.

חברת דנפל מובילה את שוק הבניה הירוקה בישראל ובעולם, באמצעות מחקר ופיתוח של מערכות אדריכלות אור מתקדמות, הנותנות מענה לתאורה טבעית באמצעות כלים המספקים גם בידוד תרמי מעולה ויוצרים מבנים בעלי יעילות אנרגטית גבוהה, התורמים לאקולוגיה ולסביבה וחסכוניים לתחזוקה.