סביבתי

Environmental - כיצד לבחור את חומרי “הבניה הירוקה” הנכונים?

כיצד לבחור את חומרי “הבניה הירוקה” הנכונים?

מבנה בר קיימא משתמש בכמות גדולה של אסטרטגיות הנוגעות לעיצוב, בנייה ותפעול של מיזם הבניה. שימוש בחומרי בניה ומוצרים ירוקים הוא חלק בלתי נפרד מהתכנון של מבנה ירוק.

הייתרונות בחומרי בנייה ירוקים גם לבעלי המבנה וגם לאלו המשתמשים בו הם: שמירת אנרגיה, הפחתת עלויות תחזוקה, שיפור הבריאות והיעילות של המשתמשים במבנה, עלויות נמוכות לשינוי תצורת חללים במבנה וגמישות גדולה בעיצוב.על פי רודמן ולנסון (1995) פעולות בניין ובניה מסביב לעולם צורכות כ-3 מיליארד טון חומרי גלם בכל שנה (40% מסך השימוש העולמי).

שימוש בחומרי בניה ומוצרים ירוקים מקדם את השימור של משאבים ההולכים ומדלדלים ואינם מתחדשים. הדבר גם עשוי להפחית את ההשפעה הסביבתית הקשורה להוצאת החומרים, תעבורתם, עיבודם, ייצורם, התקנתם, ביצוע שימוש חוזר בהם, מיחזורם והצטברות פסולת חומרי בניין.

חומרי בניה ירוקים עשויים מחומרים ניתנים למחזור. חומרים ירוקים שומרים על הסביבה כיוון שהשפעתם על חיי המוצר נלקחת בחשבון. להלן הקריטריונים לבחירת חומרי בניה ירוקים:

green building materials

  • חומרי בניה ירוקים
    יעילות משאבים: ניתן להשיג יעילות על ידי מיחזור תכולה, שימוש בחומרים טבעיים ומחודשים, מוצרים שיוצרו תוך שימוש בתהליכי ייצור יעילים, שימוש אפשרי בחומרים ומרכיבים מקומיים (חסכון בצריכת משאבי אנרגיה לתעבורה), מוצרים שהושלכו לאשפה או ששופצו, חומרים ואריזות ניתנים למיחזור וחומרים עמידים לטווח ארוך.
  • יעילות אנרגטית: ניתן למקסם את השימוש בחומרים, מרכיבים ומערכות שיעזרו בהפחתת צריכת האנרגיה במבנים ומתקנים.
  • איכות אוורור פנימי: איכות אוורור פנימי (אא”פ) ניתנת לשיפור על ידי שימוש בחומרים העומדים בקריטריונים הבאים: חומרים שאינם מסרטנים או פולטים מעט חומרים, פליטה מזערית של כמיקלים, התקנה עם שימוש מינימלי בתרכובות אורגניות מתנדפות, עמידות בפני לחות, מוצרים שניתן לנקות תוך שימוש בשיטות ניקוי פשוטות ולא רעילות ומוצרים המקדמים איכות אוורור פנימי בריאה על ידי זיהוי זיהומי אויר ושיפור איכות האויר.
  • בר-השגה
  • שימור מים: ניתן להשגה על ידי שימוש במוצרים וחומרים העוזרים להפחית את צריכת המים ומביאים לחסכון.

 

בחירת המוצר

לאחר הגדרת הפרויקט, ניתן להתחיל להגדיר את מטרותיו הסביבתיות. ישנם שלושה צעדים בסיסיים מובילים להערכה סביבתית: מחקר, הערכה ובחירה.
מחקר כרוך באיסוף כל המידע הטכנולוגי יאפשר הערכה וזיהוי החלופות האפשריות. זה כולל בין היתר מידע מיצרנים כגון דפי נתונים על בטיחות חומרים (MSDS), נתוני בדיקה של איכות אוורור פנימי (IAQ), המאפיינים של מקור החומר, אחריות על החומר, מידע לגבי מיחזור התכולה, נתוני עמידות, הצהרות סביבתיות, חוקי בניה, רגולציות ממשלתיות ועוד.

שלב הערכה כולל אישור המידע הטכני ומילוי המידע החסר. המעריך יכול גם לדרוש את אישורי המוצר מהייצרן. הערכה יכולה להיות פשוטה כאשר מדובר בחומרי בניה דומים ומאותו סוג אך מסובכת בהרבה כאשר מדובר בהשוואת חומרים שונים עבור אותו שימוש. כאשר זהו המקרה, יש לעבד גם את תאור הנתונים וגם את כמותם. הערכת מחזור חיים (LCA) היא הערכה “ירוקה” יחסית לחומרי בניה ומוצרים והיא מראה את ההשפעה על המוצר לאורך שלבי החיים שלו.

שלב הבחירה כולל שימוש בטבלת דירוגים למתן הערכה לפרויקט – קריטריונים סביבתיים ספציפיים. ציון הערכה הכולל של כל מוצר מציג את המוצר עם התכונות הסביבתיות הגבוהות ביותר. הקריטריונים השונים הכלולים במערכת הדירוג יכולים להיות משוקללים כדי להתאים ליעדים ספציפיים.

פתרונות אדריכלות האור של דנפל למעטפות מבנים – נמצאים בהרמוניה עם הסביבה.

חומרי בניה ירוקים

דנפל, המובילה העולמית בעיצוב וייצור מערכות אור יום בעלות תכונות של בידוד תרמי גבוה והתנגדות מכנית, מאפשרת לאדריכלים לרתום את השימוש במשאבים טבעיים באופן חסכוני ושאינו פוגע בסביבה.

מערכות דנפל יכולות להתאים למגוון תנאי אקלים ולניהול נבון של זמינות האור. הן מותאמות לגישת איכות סביבה גבוהה (HQE) אשר מוגדרת כחלק מאישור המבנה. המטרות של איכות סביבה גבוהה (HQE) כוללות גם את פנים המבנה, לדוגמה, בריאות ונוחות המשתמשים וגם את השילוב בסביבה הכולל חסכון במשאבים והפחתת פסולת.

דנפל חברה עם הסוכנות לפיתוח כלכלי ובקרת אנרגיה (ASEME) ועם המרכז הלאומי למחקר מדעי (CNRS) כדי להגדיר מדדים מדויקים וליצור יחידות בדיקה שישמשו להערכת הביצועים התרמיים של מערכת דנפטרם. כל מוצרי דנפל מיוצרים בהתאם לתקן ISO9001 ו-ISO14001. הם דורשים תחזוקה פשוטה באמצעות ניקוי בלחץ גבוה של מים ומעט סבון או חומר ניקוי אחר. לוחות דנפל ® ופסולת הייצור ניתנים ל-100% מיחזור. 100% משאריות הייצור שלנו הופכים לנסורת על ידי פעולת שיחול.

המערכות שלנו דורשות פעולות בניה ותחזוקה מעטות באתר: ב-95% מהמקרים אנו מוסרים את המערכות בגודל הנדרש להתקנה בשטח (מאפשר, לדוגמא, צמצום ומניעת פסולת של חיתוכי התאמה באתר). מערכת דנפרון ® אושרה כמערכת שאינה מזהמת ומתאימה לשימוש גם באזורים רגישים כמו למגזר המזון החקלאי. בזכות סיבות אלו ואחרות, דנפל היא הבחירה הידידותית לסביבה של חומרי בניה.