אור יום

Daylighting - עיצוב תאורת יום

עיצוב תאורת יום

 

Daylighting Designיצירת מרחב מוציאה מאנשים את המיטב בכך שמספקים להם חללים המוארים באור יום. טכניקות עיצוב פשוטות יכולות להגביר את יעילות המבנה ובכך לגרום לאנשים להיות יעילים יותר, שמחים יותר ובריאים יותר. עם זאת, פתרונות טובים לאספקת אור יום דורשים את שילובם כחלק מגישת עיצוב המבנה. עיצוב אור יום דורש גישה הוליסטית יותר: פיתוח פתרונות כחלק מהרעיון המרכזי, תוך כדי עמידה בדרישות חזותיות ותרמיות וכן דרישות האנרגיה. עלינו לגלות כיצד השמש מעצבת את הנסיון שלנו ולהוסיף ידע זה לעיצוב המבנה מראשיתו.

 תאורת יום ותנועות אדריכלות בעבר

בית הספר לבאוהאוס היה אחראי לשינוי הפרדיגמה (תבנית החשיבה) של עיצוב מבנים וממשיך להשפיע על המעצבים גם כיום. אחת מערכות הנושא של הבאוהאוס המשפיעות ביותר היא תפקיד האור בתפיסות הנוגעות לעיצוב ותצוגת חללים פנימיים. בחשיבת באוהאוס, אור ושקיפות מייצגים פתיחות, חופש, דמוקרטיה, עקביות ובריאות. הדבר מתורגם לעיצובים הכוללים שימוש רב בזכוכית, ובכך מאפשרים לאור לזרום למבנים ולחבר בין פנים המבנה לעולם שבחוץ.
בין מובילי הבאוהאוס להם יש עניין רב באור נכללים הירשפלד-מאק המדגים את הדרך בה אור צבעוני מעורבב כדי ליצור אור לבן, ואלברטס, שהשתמש בצל ואור לפסל את החלל. לאצלו מוהולי-נאגי האמין שלאומנות יש משמעות רק אם היא משקפת אור. הרעיונות שלו הושפעו מדורות של אדריכלים, אומנים ומעצבים הרחוקים מעולם הבאוהאוס ובני זמנו. לדוגמה, לה-קורבוסייר האמין בחשיבותם של חלונות כאמצעי להעברת אור טבעי לחללים פנימיים. החלון המוארך שלו (המתרגמת: תרגום מצרפתית) או חלון אופקי ארוך הפך לאב טיפוס אדריכלי.

Daylighting Designעיצוב תאורת יום – מגמות עכשיות בעיצוב תאורת יום

  • בזכות מודעות גדולה יותר של הלקוח להמשכיות והייתרונות הבריאותיים של סביבותו המוארת בצורה טבעית.
  • אור טבעי מתקבל כחשוב באותה מידה כמו גודל המרחב הפנימי הניתן לשימוש, דבר המוביל ליצירת חללים מרגשים עם קישורים אנכיים פנימיים.
  • חידושים טכנולוגיים מבחינה תרמית, מסגרת דקה עם זיגוג, מאפשרת לאדריכלים לבדוק מגוון רחב של מעטפות מבנים ופתחים.
  • השימוש באלמנטים של מסגרות יצוקות הולך ופוחת, ומאפשר פיסול צורות נקיות.

 

האסטרטגיות היעילות ביותר לשימוש באור טבעי

  • יש לשקול בזהירות כיצד אור יכנס, יאיר ויפיח רוח חיים במבנה ומהו האפקט הפיזיולוגי שיכול להיות לו על אנשים המאכלסים כל חלל.
  • כדאי לקבל השראה מאור טבעי כפי שהוא מצוי בטבע ובאומנות, ולחזור שוב לאור טבעי כפי שהוא בא לידי ביטוי באדריכלות המצויה במבנים מקודשים.
  • לצורך התחלה כדאי לחקור את הדרכים השונות להכנסת אור טבעי למבנה ולאזן אותן עם הדרישות הפונקצינליות והמרחביות.
  • יש לשקול את החומרים שיהיו בשימוש בכל אלמנט וכיצד האור יחדור דרכם, וכן כיצד הם יוסיפו להבנה החזותית של המבנה.

 

Daylighting Designעיצוב תאורת יום – גישת דנפל לתאורת יום

בדנפל, אנו מאמינים שמבנים מעוצבים היטב צריכים להציע שימוש באור יום טבעי ככל שניתן, ביחד עם יצירת תחום נוחות בחלל הפנים.
דנפל ® מציעה מגוון רחב של פתרונות המשתמשים באור יום ומיועדים לעיצוב, חיפוי, קירוי והצללה למבנים. דנפל מספקת את הכלים המתאימים לתכנון פתחי תאורה יעילים ביותר – על ידי שילוב חומרים מתאימים המנצלים את משאבי האנרגיה המיטבית.
כבעלת חזון בטכנולוגיות אדריכלות, דנפל ® היתה החברה הראשונה שפיתחה את דנפלון ® מערכת חיבורים של לוחות עומדים שקופים למחצה. כבר למעלה משלושה עשורים נעשה שימוש במערכות דנפל ® בפרויקטים אדריכליים מסביב לעולם, בינהם: מבנים מסחריים, מבני חינוך, מבני תעבורה, בריאות, ספורט ואף בתעשיית ההיי-טק.
על ידי שימוש בתוכנה מתקדמת, דנפל מספקת הדמיות לתאורה ואנרגיה סולארית, המבטיחות את התכנון המיטבי לתאורת יום. הצעת פתרונות על ידי שימוש בהדמיה היא ייחודית לדנפל – ומשקפת 30 שנות מורשת כממומחית לחדשנות אדריכלית העוסקת בתאורת יום.